fredag 20 september 2019

Hållbar utveckling

ska%cc%88rmavbild-2016-11-30-kl-18-11-51
Att kunna om några veckor:
  • Kunna förstå och resonera kring hur människan påverkar naturen, samt hur människans liv i sin tur påverkas av naturen och de processer som pågår där.
  • Kunna ge förslag till lösningar på miljömässiga problem och resonera kring dessa.
  • Kunna förstå och resonera kring global handel och dess transporter, vattenbrist, växthuseffekten, naturresurser, befolkningstillväxt, samt fattiga och rika länder.
  • Känna till och kunna resonera kring några geografiskt sårbara platser, vad som gör dem sårbara hur de kan skyddas.

Begrepp/svåra ord
transporter, vattenbrist, växthuseffekten/global uppvärmning, icke förnybara energikällor (fossila bränslen, uran), förnybara energikällor (sol, vind, vatten, biobränsle mfl)
naturresurser, befolkningstillväxt, ekologiskt fotavtryck, hållbar utveckling (socialt, ekonomiskt och ekologiskt)
kostnader, löner, global handel,  klimat, odling, infrastruktur, sårbara platser,
korruption, HDI, BNP, rika och fattiga länder, MUL-länder, kolonier, bistånd, demografiska transitionen, mortalitet, nativitet, FN:s milleniemål, fattigdomsbekämpning, fattigdomscirkeln


Övning: Vad är hållbar utveckling

Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...