fredag 20 september 2019

Grundkurs, Befolkning


Mål för arbetsområdet

Att kunna vid arbetsområdets slut:

  • Känna till och kunna använda grundläggande begrepp kopplade till arbetsområdet.
  • kunna använda geografiska källor, exempelvis befolkningspyramider, för inhämtande av information.
  • kunna resonera kring orsakerna till fördelningen av världens befolkning.
  • kunna resonera kring migration, orsakerna bakom och dess följder.
  • kunna resonera kring vilka mekanismer som ligger bakom och påverkar befolkningsutvecklingen i världen.
  • kunna resonera kring utmaningar som befolkningsutvecklingen ställer oss inför och tänkbara lösningar på dessa.


Grundläggande begrepp

nativitet
Födelsetal, antal levande födda i ett område under ett år.

mortalitet
Antalet döda i ett område under ett år.

förväntad livslängd
Den livslängd man kan förvänta sig att en människa, född ett visst år, kommer att få.

familjeplanering
Att medvetet försöka påverka familjestorlekar/antalet födda genom användande av preventivmedel och information.

befolkningspyramid
En form av diagram som visar hur en befolkning är fördelad över ålder och kön.

spädbarnsdödlighet
Andelen födda barn som dör under sitt första år.

urbanisering
En process där fler människor flyttar från landsbygden till städer och tätorter.

migration
Begreppet handlar om hur människor flyttar inom eller mellan länder. 

emigration
Att flytta ut från ett land.

immigration
Att flytta in till ett land.

levnadsstandard
Anger hur befolkningen i ett land lever. Hur de har det när det gäller ekonomi, boende, utbildning vård med mera.

BNP
En förkortning av bruttonationalprodukt som anger värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år.

Andra begrepp som kan vara användbara:

befolkningsfördelning, urbanisering, push och pullfaktorer,
demografi, demografiska transitionen,
BNP/capita, HDI, glesbygd, råvaror, fattigdom och rikedom.
naturresurser, ekologiskt fotavtryck, familjeplanering, infrastruktur, utbildning, migration, (immigration/emigration) “brain-drain”
socialt skyddsnät, sjukvård, pension, skatt, jämlikhet, jämställdhet
hållbar utveckling(ekonomiskt, socialt, ekologiskt)
förnybara energikällor (sol,vind,vatten mfl), icke förnybara energikällor (fossila bränslen mfl), “grön teknologi”, global uppvärmning, växthuseffekten,


Befolkningsutveckling

Människan har funnits på vår jord i omkring fyra miljoner år. För mer än 10 000 år sedan började människan att odla marken, då fanns det ca 8 miljoner människor på jorden. Befolkningsökning äger rum när födelsetal (nativitet) är högre än dödstal (mortalitet), alltså när det årligen föds fler människor än det dör.

Vid vår tideräknings början fanns det omkring 250 miljoner människor. Sedan ökade befolkningen mycket långsamt för att nå en miljard människor år 1820. Men sedan dess har folkökningen varit enorm. År 1930 fanns det två miljarder på jordklotet, tre miljarder passerades 1960, fyra miljarder 1975, fem miljarder 1987 och sex miljarder 1998.



Av jordens befolkning bor 60 procent i Asien, och där finns världens två folkrikaste länder, Kina och Indien. Indien och Kina har drygt 1,4 miljarder människor vardera och Indien är idag det folkrikaste landet i världen. 2024 är vi ca 8,1 miljarder människor på jorden (källa So-rummet)

För närvarande ser vi dock att u-länderna håller på att få ett lägre födelsetal, och i  den rika västvärlden har detta pågått under en längre period.

I flera stora länder i Asien föder kvinnorna nu färre än två barn, exempelvis i Indien, Kina och Thailand. Motsvarande trend kan man också se i Latinamerika. I Afrika däremot är födelsetalen höga, trots att aidsepidemin härjar värre där än någon annanstans. Snabbast ökar befolkningen i Afrika och sydvästra Asien. I de folkrika u-länderna Kongo, Nigeria och Sudan i Afrika blir folkmängden dubbelt så stor på bara 20-25 år.

För att minska på befolkningsökningen måste vissa åtgärder genomföras i samhället.
En av de viktigaste åtgärderna är att levnadsstandarden måste höjas. Det har visat sig att när människorna blir rikare och livet tryggare, minskar benägenheten att skaffa många barn.

Många familjer i utvecklingsländerna skaffar sig många barn därför att barndödligheten är hög. Man vill att några barn ska överleva barndomen. Därför måste barndödligheten begränsas.
Utbildning är ett viktigt instrument för att minska den alltför snabba befolkningsökningen. En utbildad familj tar lättare till sig information om barnbegränsning och preventivmedel.

Demografiska transitionen.
När levnadsstandarden för människorna i ett land förbättras förändras både dödstal (mortalitet) och födelsetal (nativitet) det får till följd att befolkningstillväxten förändras. Detta kan man visa med ett diagram:

transitionen

Skede 1
Under 1700-talet var exempelvis Sverige ett förindustriellt jordbrukssamhälle. Man hade dålig sjukvård och många dog i smittsamma sjukdomar. Vissa år så slog skörden fel så många dog i undernäring. Sverige låg i krig osv. Man hade höga födelsetal(nativitet) och höga dödstal(mortalitet), vilket ledde till en låg befolkningsökning.

Skede 2
När industrialiseringen inleddes på 1800-talet började befolkningen öka snabbare än tidigare. Nya jordbruksmetoder och tekniska uppfinningar gjorde att man kunde producera mera mat.  Man fick vaccin mot epidemier som smittkoppor, bättre hygien och långsamt blev dödstalen (mortaliteten) lägre medan födelesetalen (nativiteten) fortsatte vara hög.

Skede 3
Under hela 1800-talet och in på 1900-talet i Sverige fortsatte dödligheten att minska. Urbaniseringen ökade och livsvillkoren förbättrades (skola/sjukvård/hygien/dricksvatten mm). Födelsetalen började minska.

Skede 4
I steg 4 har landet en välfungerande sjukvård och ålderdomen är tryggad via pensionssystem. Med bra levnadsstandard väljer de flesta att inte skaffa mer än två barn. Det gör att befolkningsökningen nu blir liten.

Skede 5
Befolkningen minskar. Kvinnorna skaffar sig i genomsnitt färre än två barn. De äldre blir en allt större del av befolkningen.

Filmklipp
Hans Rosling beskriver detta i ett filmklipp.

Rosling berättar om den positiva utvecklingen in Bangladesh men det är fortfarande ett land med stor fattigdom vilket du kan se i detta filmklipp.



Befolkningspyramider




Frågor.
1. Varför ökar jordens befolkning?
2. Var bor de flesta människorna?
3. Hur stor blir befolkningen i framtiden?
4. Hur kan en minskad fattigdom och bättre levnadsförhållanden påverka befolkningsökningen?
5. Titta på de olika befolkningspyramiderna. Vad kan du utläsa av dem? Förklara vad som händer i de olika faser som pyramiderna visar.

Övergripande frågeställning:

Vad påverkar befolkningsutvecklingen i världen?



Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...