fredag 20 september 2019

Befolkning


ska%cc%88rmavbild-2016-11-30-kl-17-54-36


Att kunna vid arbetsområdets slut:
  • kunna använda geografiska källor, exempelvis befolkningspyramider, för inhämtande av information.
  • kunna resonera kring orsakerna till fördelningen av världens befolkning.
  • kunna resonera kring migration, orsakerna bakom och dess följder.
  • kunna resonera kring vilka mekanismer som ligger bakom och påverkar befolkningsutvecklingen i världen.
  • kunna resonera kring utmaningar som befolkningsutvecklingen ställer oss inför och tänkbara lösningar på dessa.
Övergripande frågeställning:

Vad påverkar befolkningsutvecklingen i världen?

Grundläggande begrepp
nativitet, mortalitet, familjeplanering, befolkningspyramid, spädbarnsdödlighet, urbanisering, migration, levnadsstandard, BNP

Begrepp som kan vara användbara:

befolkningsfördelning, befolkningspyramid, urbanisering, push och pullfaktorer,
demografi, demografiska transitionen, familjeplanering,
BNP, BNP/capita, HDI, glesbygd, råvaror, fattigdom och rikedom.
naturresurser, ekologiskt fotavtryck, mortalitet, nativitet
spädbarnsdödlighet, familjeplanering, infrastruktur, utbildning, migration, (immigration/emigration) “brain-drain”
socialt skyddsnät, sjukvård, pension, skatt, jämlikhet, jämställdhet
hållbar utveckling(ekonomiskt, socialt, ekologiskt)
förnybara energikällor (sol,vind,vatten mfl), icke förnybara energikällor (fossila bränslen mfl), “grön teknologi”, global uppvärmning, växthuseffekten,

Mål för arbetsområdet befolkning. Det du ska kunna vid provtillfället alltså.

  Mål för arbetsområdet Att kunna vid arbetsområdets slut: Känna till och kunna använda grundläggande begrepp kopplade till arbetsområdet. k...