fredag 20 september 2019

Befolkning


ska%cc%88rmavbild-2016-11-30-kl-17-54-36


Att kunna vid arbetsområdets slut:
  • kunna använda geografiska källor, exempelvis befolkningspyramider, för inhämtande av information.
  • kunna resonera kring orsakerna till fördelningen av världens befolkning.
  • kunna resonera kring migration, orsakerna bakom och dess följder.
  • kunna resonera kring vilka mekanismer som ligger bakom och påverkar befolkningsutvecklingen i världen.
  • kunna resonera kring utmaningar som befolkningsutvecklingen ställer oss inför och tänkbara lösningar på dessa.
Övergripande frågeställning:

Vad påverkar befolkningsutvecklingen i världen?

Grundläggande begrepp
nativitet, mortalitet, familjeplanering, befolkningspyramid, spädbarnsdödlighet, urbanisering, migration, levnadsstandard, BNP

Begrepp som kan vara användbara:

befolkningsfördelning, befolkningspyramid, urbanisering, push och pullfaktorer,
demografi, demografiska transitionen, familjeplanering,
BNP, BNP/capita, HDI, glesbygd, råvaror, fattigdom och rikedom.
naturresurser, ekologiskt fotavtryck, mortalitet, nativitet
spädbarnsdödlighet, familjeplanering, infrastruktur, utbildning, migration, (immigration/emigration) “brain-drain”
socialt skyddsnät, sjukvård, pension, skatt, jämlikhet, jämställdhet
hållbar utveckling(ekonomiskt, socialt, ekologiskt)
förnybara energikällor (sol,vind,vatten mfl), icke förnybara energikällor (fossila bränslen mfl), “grön teknologi”, global uppvärmning, växthuseffekten,

Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...