måndag 8 mars 2021

En skolplansch som historisk källa

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uppgift 

Resonera kring planschen med hjälp av nedanstående punkter.

Trovärdighet

Resonera om vilka slutsatser man, utifrån planschen, kan dra om den syn på världen och människorna som visades upp i klassrummen på 30-talet. 

Relevans

Vad skulle denna plansch kunna användas till idag och hur skulle man inte kunna använda den? Förklara

Vilken information?

Vad kan vi hämta för information från denna plansch? Vilka frågor kan den besvara?

 

Använd dina kunskaper om

  • historia om samhällsutveckling och kulturmöten

  • hur man såg på raser och rasbegreppet på 1930-talet


Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...