tisdag 7 januari 2020

1700- och 1800-talet, Revolutionernas tid

Upplysningen

Länk till SO-rummets information om upplysningen.

Användbara begrepp under arbetet

Voltaire, Rosseau, Woolstonecraft, Burke, Locke, Förnuftet, Människans rättigheter och värde, Uppfinningar, Konst, Vetenskap, Upptäckter, Världsbild


Industriella revolutionen

Att kunna vid arbetets slut

  • Kunna beskriva bakgrunden och orsakerna till revolutionen.
  • Kunna föra ett eget resonemang kring händelserna.
  • Kunna beskriva hur den industriella revolutionen påverkade individen och samhället, då och nu.
Användbara begrepp under arbetet
arbetskraft, kapital, råvaror, triangelhandel, befolkningsökning, urbanisering, uppfinningar
jordbruksmetoder, kolonier

skifte, tegar, träda, avel, växelbruk, marknad, kolonier, kolonialism, handel, import, export, imperialism, nationalism, urbanisering

industri, fabriker, teknik, textilindustri, arbetsmiljö, masstillverkning, stenkol, stål, ångmaskiner, transporter, spinnmaskin (potatisen till Europa), vaccination, puddelprocessen, kapitalism

vävmaskin, ull, bomull, slaveri, vaccinering, ympning, smittkoppsvaccin, tuberkulos, patent, fackföreningar, socialism, kommunism, liberalism, konservatism


Grundkurs

Amerikanska revolutionen

Att kunna vid arbetets slut
  • Kunna beskriva bakgrunden och orsakerna till revolutionen.
  • Kunna föra ett eget resonemang kring händelserna.
  • Kunna beskriva hur den amerikanska revolutionen påverkade individen och samhället, då och nu.
Användbara begrepp under arbetet
världshandel, triangelhandel, export-import, koloni, ekonomi, marknad, råvaror, demokrati, republik, monarki, tull, skatt, avgift, parlament, grundlag, författning,
politik, bojkott, missnöje, uppror, revolution, frihetskrig, patriot, nationalist, lojalist, president, regering, slavar, milis, oavhängighetsförklaringen,
kongress, legosoldater, rösträtt, förbundsstat, Pontiacs krig, “The Boston Tea Party”, maktdelning, Upplysningen, filosof, representation,
Grundkurs
Källövning om slavhandeln
Animation slavhandeln
Om revolutionen(på sajten SO-rummet)

Franska revolutionen

Att kunna vid arbetets slut
  • Kunna beskriva bakgrunden och orsakerna till revolutionen.
  • Kunna föra ett eget resonemang kring händelserna.
  • Kunna beskriva hur den franska revolutionen påverkade individen och samhället, då och nu.
Användbara begrepp under arbetet
monarki, republik, ståndssamhälle (feodalt samhälle/feodalism, medeltiden), privilegier, adel, präster, “tredje ståndet”(borgare-bönder), bankrutt, stormakt, världshandel, ekonomi. politik, demokrati, diktatur, missnöje, orättvisor, missväxt, skatt, avgift, dagsverke, aristokrati Upplysningen, filosof
författning, Eden i bollhuset, grundlag, riksdag, parlament, ståndsriksdagen-nationalförsamlingen, uppror, Bastiljen, revolution, reform, maktdelning, allmän värnplikt, “frihet-jämlikhet och broderskap”, jakobiner, rösträtt, “vänster-höger-politik”(revolutionär-liberal-konservativ),
Marseljäsen, Tricoloren, Skräckväldet, giljotin, Mänskliga rättigheter, statskupp, kejsare, Napoleon, Code Napoleon, Trafalgar, Waterloo, Wienkongressen, maktbalans
Grundkurs
Länk till SO-rummets information om Franska Revolutionen.

Länk till film: "French revolution over simplified pt 1"
Länk till film: "French revolution over simplified pt 2"

Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...