tisdag 7 januari 2020

Att skriva reportage


Reportage

Vad är ett reportage?
Formen:
  • ämnet behandlas mer ingående (än i t ex en nyhetsartikel)
  • inledande miljöbeskrivning
  • personbeskrivning
  • intervju
  • fördjupning av ämnet
  • mellanrubriker
  • bilder, illustrationer
  • pratminus
  • personliga kommentarer, iakttagelser
  • presens (nutid)
  • detaljrik text

Att skriva en inledning till ett reportage…
Reportaget
– en personlig inledning
– gärna en miljöbeskrivning
– som leder fram till varför du vill intervjua personen
Exempel:
Per-Albin Hansson – Sveriges statsminister
Det har inte varit enkelt att få en intervju med, Per-Albin Hansson, Sveriges statsminister. Nu i april 1940, när Tyskland precis har ockuperat Norge och Danmark, är Sveriges statsminister fullt upptagen med att försöka hålla Sverige utanför kriget.

Att jag har lyckats få en tid för en intervju med förmodligen en av Sveriges mest upptagna personer just nu känns mycket bra i min “journalistsjäl”. Äntligen ska jag få svar på alla mina frågor.


Från Stockholms centralstation tar jag mig nu genom en huvudstad som tycks som förlamad av skräck. 

Människorna i vår stolta stad försöker leva sina liv som vanligt men under ytan finns en skräck för kriget, ett fruktansvärt krig som tycks komma närmare för var dag som går.
Efter några kvarter, när jag närmar mig Per- Albin Hanssons kontor, så ser jag två gengasdrivna bilar, vi lever i ransoneringstider och kriget är kanske snart en verklighet.

Väl framme vid statsministerns kontor, andas jag ut, promenaden har gjort mig andfådd. 

Per – Albin Hanssons kontor fungerar nästan som en sambandscentral i krig. Många ministrar springer ut och in. Plötsligt får Per-Albin Hansson syn på mig…

Samhällskunskap år 7-9, begrepp/svåra ord

1. Individer och gemenskaper (identiteter - befolkning - Svensk välfärd - Immigration förr/nu) Gemenskap sjukvård - sjukvårdssystemet - pens...