1. Luftskeppet
Det är nu dags för dig att lämna samurajernas by och bege dig hemåt. Du kommer att resa på ett lite ovanligt sätt eftersom du har byggt ditt eget luftskepp.
Så här såg luftskeppen ut förr:
I denna första uppgift ska du berätta om ditt luftskepp:
-Hur ser det ut?
-Alla riktiga skepp ska ha ett namn. Vad heter ditt?
-Hur är det konstruerat och hur drivs det framåt?
-Vilken utrustning finns ombord?
-Rita gärna en bild.
-Finns det andra saker du vill berätta om ditt skepp.
Tänk på att det är ett skepp som ska ta dig hem så bekvämt som möjligt.
2. Washington
Så är du äntligen på väg hem. Allt går inte som planerat dock. En kraftig storm blåser skeppet ur kurs och flera dagar går utan att du ser land. Du har ingen aning om var du är, men så en morgon ser du att du befinner dig ovanför en stad. Du ser ett perfekt ställe att förtöja luftskeppet på. Du klättrar ner och ger dig ut på upptäcktsfärd:
Det visar sig att staden du landat i heter Washington och ligger i USA.
USA´s historia
Under en lång tid var det som idag är USA en del av Storbritannien. Befolkningen eller deras förfäder kom ofta från länder i Europa. Den brittiske kungen och parlamentet(riksdagen) bestämde över området. Sådana områden som ägs och styrs av andra länder kallas kolonier. Invånarna i Nordamerika tvingades att betala skatt till Storbritannien men fick inte vara med och bestämma i riksdagen.
Till slut tröttnade man och gjorde uppror. Man ville bli ett eget land och efter flera års kamp och krig besegrade man Storbritannien. 1783 blev det som senare fick namnet USA ett eget och självständigt land.
Det nya landet bestod av tretton kolonier som senare kallades stater. Här skulle folket styra utan kung och utan kejsare!
Ett stort och varierat land
Men de tretton kolonierna var ganska olika. I norr levde man av handel, fiske och hantverk. I de mellersta kolonierna levde många av jordbruk. I de södra fanns det stora gårdar där man odlade bomull och tobak.
Det var svårt att få kolonierna att komma överens i olika frågor och svårt för parlamentet att se till att folk betalade skatt. Man insåg att man behöver något som höll samman de olika kolonierna, annars skulle de snart förvandlas till tretton egna länder. De behövde en gemensam grundlag som berättade hur landet skulle skötas.
Så ska landet styras
En grupp män samlades i Philadelphia för att skriva den nya grundlagen. Flera av dem, till exempel George Washington, John Adams, Thomas Jefferson och James Madison blev senare presidenter i det här nya landet.
Man bestämde att landet ska ledas av en president.
Lagarna skulle skrivas(stiftas) av en riksdag som kallas kongressen.
För att se till att presidenten och kongressen inte bryter mot några lagar bildades högsta domstolen.
Man bestämde att de tretton kolonierna som senare kallades stater skulle få sköta sig ganska mycket själva men att presidenten och parlamentet skulle vara ledare för alla stater och hela landet.Det var svårt för alla stater att komma överens om hur grundlagen skulle se ut. 1789 kom man överens, och landet Förenta staterna blev ett av de mest demokratiska länderna i världen.
De Förenta staterna blev det första stora land som styrdes av en ledare som folket valt. Som första president valde folket överbefälhavaren från frihetskriget George Washington.
Fortfarande var det verkligen inte så att alla människor fick vara med och bestämma eller hade samma rättigheter. Vi återkommer till det längre fram.
Flaggan och huvudstaden
Ett nytt land måste ha en flagga! Den fick tretton stjärnor och tretton ränder, en för varje delstat. Senare fick flaggan en ny stjärna för varje ny delstat. Men de tretton ränderna finns kvar än idag.
En ny huvudstad grundas och får namnet Washington efter landets förste president, George Washington.
Frågor att besvara
a. Vad är en koloni?
b. Varför var invånarna i kolonierna missnöjda?
c. De olika delarna av det nya landet skilde sig mycket från varandra:
-Vad levde man av i de norra delarna?
-Vad levde man av i de mellersta delarna?
-Vad levde man av i de södra delarna?
d. Man kan säga att makten i landet delas i tre delar. Förklara vilka tre delar det är och vilka uppgifter de har.
e. Varför döps huvudstaden till Washington
f. På landets flagga finns 50 stjärnor. Vad är stjärnorna en symbol för?
2.5. Egen fördjupning om Washington DC
I denna uppgift får du möjlighet att ge dig ut på en egen tur i staden. Sök efter information och välj en person, händelse, byggnad eller annat med koppling till Washington DC.
-Skriv och berätta
-Välj ut någon eller några bilder och bifoga dessa.
3. Dags att ge sig av
Även om det har varit trevligt i Washington inser du att det är dags att ge sig av. Du är ju på väg hem till Varberg och kan inte drälla omkring i den här staden hur länge som helst. Vita huset är fint men det går inte upp mot Varbergs fästning, tänker du och förbereder luftskeppet för avfärd.
Det har hunnit bli kväll och mörkt innan du kommer iväg så du sätter full fart i den riktning du tror är rätt. Du slår på autopiloten och det tar inte lång tid innan du somnar.
När du vaknar har det blivit ljust och det är inte Varberg du ser när du tittar ut genom fönstren, det är du säker på. Vad är det för något som skymtar i dimman?
Uppgifter
1. Vilken stad är det du har kommit till och vad är det du ser i dimman?
2. Nu när du räknat ut var du är inser du att du har tid att stanna häri två dagar.
Vad vill du göra i denna stad?
Ta reda på mer om staden och välj ut fyra saker du vill göra eller saker du vill se. Skriv och
berätta om dem och varför du valt just dessa.
4. Lika bra att låta denna resa ta lite tid
Efter några dagar i New York inser du att det faktiskt är rätt spännande att resa med sitt eget luftskepp. Du bestämmer dig för att låta denna resa ta lite extra tid. Varberg står kvar när jag kommer hem, tänker du.
Du reser vidare från New York nästan rakt västerut, över bergskedjan Appalacherna och vidare över gröna fält och kullar.
När morgonen gryr dagen efter ser du i norr en mycket mycket stor sjö. När du börjar närma dig sjön ser du också att en stor stad ligger vid dess sydvästra strand.
Då du kommer närmare känner du igen staden från bilder du sett och från TV-program. Det är ju Chicago!
Arbetsuppgifter
Du har två arbetsuppgifter kopplade till Chicago. En källa du kan använda för att hitta information om staden är https://sv.wikipedia.org/wiki/Chicago
a) När grundades staden och hur många bor där?
b)Välj ut något intressant information du hittat om Chicago. Skriv och berätta om det.
5. Västerut mot bergen
När du känner att det är dags att bege sig vidare tycker du att du kan fortsätta västerut mot Klippiga bergen(Rocky mountains).
Det är en ganska lång resa så det passar bra att ta några dagar i staden Denver. Denver ligger i staten Colorado vid foten av bergen.
Du bestämmer dig för att stanna fyra dagar i staden. Ta reda på vad du kan göra under ditt besök och skriv ett brev till din bästa vän där du berättar om vad du tänker göra i Denver.
6. Djurliv i bergen
Du ger dig ut på vandring i bergen och hoppas få se en del spännande djur. Ta reda på vilka djur du har chans att se när du befinner dig i Klippiga bergen. Skriv och berätta.
7. Mot saltslätterna i Utah
Du fortsätter västerut och når delstaten Utah och dess stora saltöken.
Vid Bonneville Salt Flats har man länge genomfört hastighetstävlingar med bilar. Du får möjlighet att låna en bil och delta i en tävling.
Här kan du ser hur det går till:
https://www.youtube.com/watch?v=d8K0et05uDE
Skriv och berätta om den bil du lånar och om dina upplevelser av tävlingen.
8. Ett spännande besök på Island
Du hör talas om att ett vulkanutbrott är på gång på Island och blir nyfiken. Du får veta att seismologerna(de som forskar om vulkaner) misstänker att ett vulkanutbrott kommer att äga rum inom kort. Du packar snabbt ihop dina saker och ger dig av i nordöstlig riktning mot Island.
Som tur är hinner du fram precis i tid för att se utbrottet.
filmklipp från platsen: https://www.youtube.com/watch?v=wl4JgzAIyGc
Berätta om dina upplevelser på ön. Förutom vulkanutbrottet finns det mycket annat att se och göra.
Uppgift
Ta reda på vad man kan göra på Island. Berätta om vad du väljer att se och göra under ditt besök. Berätta också om hur du tyckte det var att se vulkanutbrottet.