Romantiken var till stor del en proteströrelse mot upplysningens hyllning av förnuft och samhällskritik. Man kan säga att det blev mer modernt med starka känslor och underhållning istället för det förnuftiga och vetenskapliga som varit typiskt för upplysningen.
Begreppet romantik får oss kanske främst att tänka på kärlek men det var starka känslor och upplevelser av olika slag som eftersträvades. Naturen blev ett viktigt inslag i litteraturen, främst som ett mystiskt och vackert inslag, ibland skrämmande. Även övernaturliga fenomen blev populära att skriva om.
Man hyllade den inre känslan, den personliga, subjektiva upplevelsen och fantasin. Inriktningen blev en stor rörelse i länder som England, Tyskland och Frankrike.
Johann Wolfgang von Goethe från Tyskland skapade exempelvis med Den unge Werthers lidanden en våg av sorgtyngda unga ur borgarklassen. Det påverkade mest unga ur den samhällsklassen då det var de som hade tid och råd att läsa böcker.
Kärleken i romantikens litteratur var oftast omöjlig – i många fall handlade det inte ens om kärlek till en person utan kärleken var istället riktad mot känslan och upplevelsen istället för själva personen som man var kär i. Denna syn på kärlek fanns också i de dikter som skrevs av poeter under denna tid.
Romantiken hyllade också det främmande, det exotiska, det mystiska och framför allt det skrämmande.
I Schweiz skrev Mary Shelley, som själv var från Storbritannien, Frankenstein som kom att inleda den så kallade monstergenren, med berättelser om just monster av olika slag.
Victor Hugo från Frankrike går ännu längre i sin roman Ringaren i Notre Dame där monster istället blir den utsatte och folket blir monster när de behandlar honom illa.
En annan välkänd författare från denna tid är Edgar Allan Poe, som skrev såväl skräcknoveller som Den svarta katten och deckare. Typiskt för romantiken är alltså stora känslor och ett poetiskt språk.
Edgar Allan Poe
I år är det 200 år sedan Edgar Allan Poe föddes. Förmodligen är han den amerikanska författare som haft störst betydelse för litteraturens utveckling.
En svensk som är intresserad av litteratur vet i allmänhet minst tre saker om Poe: att han skrev skräcknoveller och att han var deckarförfattare.
Passande nog både började och slutade Poes eget liv med ett mystiskt försvinnande. Innan han fyllt ett år försvann hans far, skådespelaren David, spårlöst. Kanske antog han en ny identitet, i en annan delstat. Och den 3 oktober 1849 hittades Poe själv, 40 år gammal, halvt medvetslös utanför en bar i Baltimore. Fyra dagar senare dog han.
Sedan dess har varje Poeforskare sin egen hypotes om vad som hände: förgiftning, fylla, överdos, rånmord, rabies, självmord eller psykisk sjukdom?
Första deckaren
För att en bok ska kvala in som en äkta deckare ska flera kriterier vara uppfyllda. Brottet ska vara huvudsaken, och inte bara sidointrig. Ledtrådar och misstänkta ska presenteras för läsaren, så att denne kan tävla, på lika villkor, med detektiven. Och helst ska problemlösaren inte vara polis utan amatör.
Edgar Allan Poe var först i världen med att uppfylla dessa kriterier.
I hans tre noveller om den skarpsinnige problemlösaren C Augustus Dupin – Morden på Rue Morgue (1841), Mysteriet Marie Rogêt (1842) och Det undansnillade brevet (1844) – finns det mesta som vi förknippar med genren: en återkommande figur, en superhjärna, följeslagaren – som problemlösaren kan briljera inför och föra en dialog med – och det logiska resonerandet som leder fram till gåtans lösning. Det är uppenbart att Arthur Conan Doyle lånade mycket från Poe när han skapade sin hjälte Sherlock Holmes.
Hamnade hos fosterföräldrar
Poe förlorade inte bara sin far tidigt. 1811, då han var två år gammal, dog hans mor, varefter han hamnade hos fosterföräldrar i Virginia. Dessa såg till att han fick en i alla fall ekonomiskt god uppväxt, även om den inte var lycklig på alla sätt.
Fosterfadern, som bidrog med mellannamnet Allan, for till England i affärer och den sexårige Edgar följde med. Kanske var det där han upptäckte lord Byron och de andra romantikerna?
Efter konflikter med fosterfadern – som aldrig formellt adopterade honom – om finansiering av universitetsstudier försökte sig Poe på den militära banan, men insåg snart att det var poesin som var hans liv.
Hans första diktsamlingar sålde inte särskilt bra. Dock lyckades han få in en del texter i olika tidningar. Han gifte sig med sin trettonåriga kusin Virginia Clemm, med vilken han levde ett osäkert och fattigt liv. De fick aldrig några barn.
1837 publicerades följetongen Arthur Gordon Pym , en märklig korsning mellan sjöroman, skräckberättelse och sciencefiction. Författare som Herman Melville och Jules Verne läste och tog intryck av boken – kanske var det först på 1900-talet som världen tillfullo var mogen för sådana experiment.
Men tillräckligt många måste ha uppskattat Poes skrivande, för han fick beställning på ytterligare en följetong. Det blev vildavästernäventyret Julius Rodman (1840), tyvärr avbrutet efter hundratalet sidor eftersom Poe och redaktören blev osams.
Introducerad av Baudelaire
Under hela författarkarriären skrev Poe omväxlande poesi, noveller, romaner, essäer, kritik, poetik och konstiga texter som inte går att placera i något fack. På 1820-talet var poesin viktigast. 1848 gav han ut den märkliga boken Eureka, i vilken han ansåg sig kunna förklara hur allt i universum hänger ihop. För eftervärlden är det framförallt som novellist han är viktig.
Efter hans död blev det ironiskt nog den redaktör han hade blivit osams med som fick ta hand om hans kvarlämnade texter och annat.
Om inte redaktören Griswold svartmålat Poe i olika biografiska texter hade kanske aldrig den franske poeten Charles Baudelaire fått upp ögonen för amerikanens författarskap och introducerat honom i Europa.
Baudelaire såg Poe som en sorts idealfigur: poeten som trotsade alla borgerliga normer och traditioner. Poe blev en modell för modernisterna ungefär som Byron en gång fungerat för romantikerna.
Analys av berättelsen Den svarta katten av Edgar Allan Poe
I denna uppgift får du träna på att läsa och analysera en berättelse
Läs Den svarta katten innan du besvarar dessa uppgifter
-Hur bygger Poe upp stämningen?
-Hur beskrivs ”jaget” i berättelsen?
-Hur beskrivs miljön?
-Vilka knep använder Poe för att göra berättelsen spännande?
Mary Shelley
Mary Shelley skrev flera romaner men blev berömd för skräckhistorien Frankenstein. Den skrevs 1816 då en grupp författare tillbringade en sommar tillsammans i Schweiz. Efter att ha läst och berättat spökhistorier för varandra bestämde de sig för att ha en tävling om vem som kunde skriva den bästa spökberättelsen. Två år senare hade Mary Shelley publicerat sin berättelse – romanen om Frankensteins monster.
I romanen skapar doktor Frankenstein på konstgjord väg en människoliknande varelse av hopplockade kroppsdelar. Monstret vaknar till liv i laboratoriet när energi tillförs av en kraftfull maskin. Boken blev en succé och Frankensteins monster blev ett begrepp som fortfarande dyker upp i mängder av sammanhang – inte minst i filmer, TV-serier och annan populärkultur.
Man brukar säga att Shelley startade monstergenren som sedan bara blev större och större. Monstret var en känslosam och omtänksam varelse även om han såg ut som ett monster. Omgivningen som dömde honom utifrån utseendet såg inte hans personlighet. Samma tema syns i både Ringaren i Notre Dame av Dumas och i den gamla folksagan Skönheten och odjuret, som filmatiserats och skrivits i flera olika versioner.
Bara 16 år gammal rymde Mary hemifrån med författaren Percy Bysshe Shelley till Frankrike. De gifte sig 1816, men Percy dog 1822 i havet utanför Italiens kust när den båt han färdades i sjönk i en storm. Mary fortsatte att skriva och arbetade med att få Percys dikter utgivna. Ingen av hennes övriga böcker blev dock lika populär som Frankenstein. Hon dog 1851.
ne.se
Bröderna Grimm samlar folksagor
På samma sätt som naturen blev ett populärt och spännande inslag i litteraturen blev även historia detta. Som en del av detta kom bröderna Grimms insamlade och nedtecknade gamla folksagor att bli mycket populära.Jacob och Wilhelm Grimm, mer kända som bröderna Grimm föddes i den lilla staden Hanau
i södra Hessen. Jacob föddes 1785 och dog 1863. Wilhelm föddes 1786 och dog 1859. Bröderna hade fyra syskon och alla barnen blev uppfostrade i religiös anda.
Farfadern hade varit pastor i den reformerade kyrkan. Deras far var jurist men dog i fyrtioårsåldern, medan barnen ännu var små. Carl och Wilhelm fick först gå i skola hos en man i Steinau. Några skolor för alla barn fanns det naturligtvis inte på den tiden. Där hade de inte så mycket att lära.
Modern hade inte råd att kosta på dem utbildning, men en syster till henne tog sig an pojkarna. Hon var anställd vid hovet i Kassel och dit fick bröderna flytta för att gå i gymnasiet. I skolan fick Jacob och Wilhelm Grimm uppleva förnedring och sociala orättvisor.
De som var fattiga fick själva betala sin skolgång och fick finna sig i att bli nedlåtande behandlade av lärare och kamrater, medan deras adliga studiekamrater, som var arvtagare till stora rikedomar, fick alla stipendier som fanns vid skolan, tilltalades med "ni" och bemöttes hövligt av lärarna. Det var ett hårt arbete att gå i skolan på den här tiden. Sex timmar om dagen varade undervisningen och efter det hade bröderna Grimm minst fyra eller fem privatlektioner i latin och franska.
De blev båda så småningom vetenskapsmän, språkforskare och historiker, de följdes åt livet ut, samarbetade och hade båda ett stort intresse för den folkliga kulturen. Man talade om att söka efter den tyska folksjälen. De gamla sagorna som de hört berättas när de var barn lockade dem som vuxna och de två bröderna började samla in och teckna ned sagor som ännu berättades.
Sagorna blev mycket populära och har under åren blivit allt mer barnvänliga även om man mycket av de drag som är typiska för Romantiken, med kärlek, äventyr och mystik.
Johann Wolfgang Goethe
Goethe levde i Tyskland mellan 1749 och 1832. Hans verk är på många sätt typiska för Romantiken och en av hans mest kända berättelser är Den unge Werthers lidanden.
Romanen är skriven i brevform, där Werther skriver till sin
vän Wilhelm. Den handlar om Werther som blir olyckligt förälskad i Lotte. Lotte
är dock redan förlovad med Albert, som i romanen beskrivs som oerhört tråkig. Werther,
som inte kan ge upp sin kärlek till Lotte, blir successivt mer deprimerad,
vilket resulterar i att han tar livet av sig genom att skjuta sig, klädd i de
för honom typiska blå-gula kläderna: gula byxor, gul väst, blå rock.
Romanen vållade stor debatt då den gav upphov till ”Wertherfebern”: unga män klädde sig som
Werther, en del begick som han självmord av olycklig kärlek. Goethe själv tog
senare avstånd från bokens överdrivna sentimentalitet och som han tyckte överdrivet stormande känslor.
Uppgifter
1. På vilket sätt kan man säga att Romantiken var en motreaktion till Upplysningen.
2. Vad kännetecknar Romantikens texter?
3. Vad var speciellt med det sätt som Mary Shelley skrev berättelsen om Frankensteins monster?
4. På vilket sätt kan man säga att monstret är en motsägelsefull figur?
5. Vad gjorde bröderna Grimm och hur kan man säga att deras arbete tydligt går att koppla samman med Romantikens ideal?
6. Finns det saker i dagens populärkultur som man i samhället tycker har en skadlig inverkan på unga på samma sätt som man ansåg att berättelsen om den unge Werther hade?
7. Man säger att Edgar Allan Poe var den förste deckarförfattaren. Vad kännetecknar en klassisk deckare?
Skrivuppgift
I denna uppgift får du träna på att använda olika stilgrepp.
I denna uppgift får du träna på att använda olika stilgrepp.
Romantikens stilgrepp
a) Titta på bilden här nedanför, och beskriv sedan trädet på bilden på två olika sätt. Den ena beskrivningen ska präglas av objektivitet och innehålla fakta om vad du ser på bilden medan den andra ska präglas av Romantikens ideal.
b) Beskriv sedan hur du tänkt när du skrev, vilka drag du som författare använt för att få rätt känsla i texten.
Filmuppgift
I denna uppgift får du träna på att se på och analysera film.
Skönheten och odjuret
1. Se filmen Skönheten och odjuret och besvara sedan de andra frågorna.https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=V9020
2. Det sägs ibland att ”kärleken är blind”. Vad menas egentligen med det? Hur går det talesättet att applicera på Skönheten och odjuret?
3. Tack vare Belles kärlek till odjuret hävs förbannelsen och han återtar sin tidigare gestalt som människa. Men hur vet vi att odjuret verkligen älskar Belle?
4. Kan det vara så att han bara låtsas vara kär i henne för att hon ska bli kär i honom och han därmed åter ska bli människa?
5. Hur tror du att Belles kärlek till odjuret påverkas av att han förvandlas till människa? Tänk om hon tyckte bättre om honom som odjur?
6. Vad tycker du om fantasy som genre? Berätta vad du
gillar respektive ogillar med filmer som utspelar sig i
en sagovärld. Jämför gärna Skönheten och odjuret med
andra fantasyfilmer.
7. I vilken tid och miljö utspelar sig Skönheten och odjuret?
8. Vilket är filmens budskap eller ”moral”? Det vill säga
vad kan vi som människor lära oss av Skönheten och
odjuret?