Innehåll
Övergripande frågeställningar
Hur kan man använda etiska modeller för att fatta beslut?
Hur ställer sig de etiska modellerna till olika etiska frågor?
Vad bedömer vi?
Din förmåga att resonera och föra resonemang kring vardagliga moraliska dilemman, utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
Etiska modeller
Pliktetik
Vissa handlingar (t ex lögn, dödande, tortyr) är alltid förbjudet. Det spelar ingen roll om det inte var med avsikt eller om konsekvenserna blir värre av att man inte ljuger än att man ljuger. Det är alltid fel ändå.
Motto: ”Lagen och normen avgör vilken handling som är det rätta.”
Varför tänker man så?
Följare av pliktetiken tänker att för att samhället ska kunna fungera så ska varenda handling vi gör kunna bli en lag som gäller för alla. Ett exempel är att man inte får ljuga. För om alla skulle ljuga hela tiden då skulle inte samhället funka, därför får ingen ljuga. Samma sak gäller mord, tortyr, prata bakom ryggen på någon, stöld etc.
Exempel
Om en person är så pass sjuk att den har oerhörda smärtor och har förlorat alla kroppsliga funktioner som gör det värt att leva och vill få aktiv dödshjälp så skulle det enligt pliktetiken vara ett felaktigt beslut. Detta är på grund av att döda någon är alltid är fel. Det spelar ingen roll hur deprimerad man är, hur ont man har, dödshjälp är att döda någon som lever. Undantag kan inte ges i specifika fall för det skulle det enligt pliktetiken vara negativt för samhället.
Konsekvensetik
Man ska välja de handlingar som ger största möjliga lycka åt största möjliga antal människor. Inför ett val måste man därför beräkna konsekvenserna av sitt handlande, värdera dessa och låta dem styra de val man gör.Motto
”Den handling är rätt som får de bästa konsekvenserna”
Varför tänker de så?
Följare av konsekvensetiken tänker att för att veta om handling är rätt så måste du beräkna vad du ska göra får att flest människor ska bli lyckliga. Enligt det tänkandet är det alltså rätt att en person har det har det mindre bra om det innebär att 5 personer har det jättebra. Fem är fler än en och alla kan inte ha det bra jämt. Problemet med det här tänkandet att man inte alltid vet vilka konsekvenser ens handlingar kommer att få.
Exempel: Om en person är så pass sjuk att den har oerhörda smärtor och har förlorat alla kroppsliga funktioner som gör det värt att leva och vill få aktiv dödshjälp så kan det enligt konsekvensetiken både vara ett riktigt och ett felaktigt beslut beroende på situationen och hur man ser på det. Man får här ta i beaktande vilka människor som skulle påverkas av personens död och och vilka konsekvenser det skulle få för dem.
Sinnelagsetik
Det är inte en regel eller konsekvensen av en handling som avgör om den är rätt eller fel utan motivet bakom. Om du har rätt inställning men handlar fel så är det rätt ändå.Motto
Det som avgör om en handling är rätt eller fel är avsikten bakom handlingen.
Varför tänker de så?
Sinneslagsetiken har sina rötter i Nya testamentet och i Jesus sätt att handla. Allt som gör i kärlek är alltså enligt sinneslagsetiken rätt. (”Kärleken är lagens uppfyllelse” Rom 13:10). Problemet med detta tänkande är att man inte alltid vet vad en persons verkliga avsikter är med sina handlingar. Är det ok att göra vad som helst bara man har rätt motiv? En omdömeslös handling som skadar andra människor kan vara gjord med goda intentioner, alltså med en tanke att hjälpa. Går man strikt efter sinneslagsetiken är det alltå tanken bakom handlingen som ska avgöra om den är rätt eller fel, inte handlingens konsekvenser.
Film om etiska modeller
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=V6107
Uppgifter
1. Förklara kortfattat vad som menas med:
a) pliktetik
b) konsekvensetik
c) sinnelagsetik
2. Läs sidan 277 i läroboken. Gör uppgifterna om organdonation och lägg dina svar på Classroom.
2. Läs sidan 277 i läroboken. Gör uppgifterna om organdonation och lägg dina svar på Classroom.
Läs om världsreligionerna och organdonationer här:
http://www.livetsomgava.nu/wp-content/uploads/2019/03/Blad_12_religioner.pdf
3. Abortfrågan
Arbeta med s 273 i läroboken.
Lämna in dina svar på Classroom.
3. Abortfrågan
Arbeta med s 273 i läroboken.
Lämna in dina svar på Classroom.
4.
a) Resonemang kring “Den gyllene regeln”
läs s 77 i läroboken.
Beskriv hur ett samhälle skulle se ut om alla levde efter
"den gyllene regeln"
b) Djurens rättigheter, läs sidan 78-79 i läroboken.
Svara på frågorna på sid 79
Skicka in dina svar via Classroom.
I Sverige gäller fri abort fram till
och med graviditetens 18:e vecka. Det är kvinnan som är gravid som har
rätt att själv besluta om hon vill göra abort eller inte.
Sista dagen för abort är 21 veckor och sex dagar. Efter det anser man att fostret kan klara sig utanför moderns kropp och därför görs inga aborter på foster äldre än så.
Fostrets utveckling, vecka för vecka
Fler bilder på fostrets utveckling
Information från RFSU om argument och myter om abort
Diskussionuppgifter
a) Abortfrågan är inte enkel. Vad är det som gör den så
komplicerad anser du?
b) Hur tror du fri abort och preventivmedel påverkar
möjligheten till ett jämställt och socialt hållbart samhälle?
5.
Om det var du
a) Se filmen ”Tjalla”
b) Resonera sedan kring nedanstående frågor
Vad tror du händer:
Springer hon därifrån?
Går hon fram till killen som liggerpå marken?
Lever han? Ringer hon ambulans?
Berättar hon för någon?
Etiska ställningstaganden:
·Vad hade du gjort? Varför?
·Ska man alltid vittna/tjalla, och på vilken bekostnad?
·Blir det en bättre handling om man gör större
uppoffring? T ex vittnar trots hot.
·Vad innebär det att vara en god människa?
·Att inte berätta sanningen, är det en lögn?
·Grupptryck –är alla med på misshandeln?
·Är det någonsin rätt att bruka våld? Hota med våld?
6. Djuretik
Hur tycker du att människa och djur bör värderas i förhållande till varandra?
Hur får vi människor använda djur? Vad är rätt och vad är fel? Varför?
6. Djuretik
Hur tycker du att människa och djur bör värderas i förhållande till varandra?
Hur får vi människor använda djur? Vad är rätt och vad är fel? Varför?
a) se filmen Gamer
Diskutera med en kompis och resonera sedan i skrift kring filmen.
Punkter som kan tas upp:
Påverkas vi av det vi konsumerar?
Hur mycket?
Censur
Förutfattade meningar
Avtrubbning
Förtroende för ungdomar
Avreagera sig på spel –bra eller dåligt?
Är spel utbildande?
8.
Se filmen "Medan vi såg på" och svara på följande frågor.
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=V6405
Åskådarrollen
Kvinnlighet/Manlighet
8.
Se filmen "Medan vi såg på" och svara på följande frågor.
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=V6405
Åskådarrollen
I filmen pratar man om åskådarrollen som människor intar i
vissa situationer, exempelvis när man ser att någon utsätts för övergrepp av
något slag, inte bara av sexuell natur.
Ge exempel på sådana situationer.
Är det något du själv har upplevt?
Kvinnlighet/Manlighet
•Vad är
manlighet respektive kvinnlighet för dig?
I filmen
menar Jackson Katz att vår underhållningskultur har normaliserat en syn på
manlighet där att vara en ”riktig man” innebär fysiskt våld och dominans.
Den
glamoriserar även sexuella erövringar och objektifieringen av kvinnor. Och om
män inte är som ”riktiga män” är normen att ifrågasätta dessa killar/män för
att få dem att verka onormala.
• Känner ni
igen er i detta? Diskutera!
• Vad är
objektifiering?
• Hur
framställs mannen resp. kvinnan i dagens populärkultur; reklamer, serier,
filmer eller musikvideos etc?
9.
Se filmen om medborgarrättsrörelsen.
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=U31411-01
9.
Se filmen om medborgarrättsrörelsen.
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=U31411-01
Skriv och resonera:
Fundera över vad det är som gör att de människor som inte själva drabbas direkt av förtryck eller kränkningar, inte heller protesterar trots att de ser vad som pågår.
Vad är det som gör att människor ofta ser och kan diskutera saker som skett på en annan plats i en annan tid men har svårare att sätta fingret på det som sker i samtiden och nära dem?
Fundera över vad det är som gör att de människor som inte själva drabbas direkt av förtryck eller kränkningar, inte heller protesterar trots att de ser vad som pågår.
Vad är det som gör att människor ofta ser och kan diskutera saker som skett på en annan plats i en annan tid men har svårare att sätta fingret på det som sker i samtiden och nära dem?
10. Etikpodden
Er uppgift är att i gruppen ta upp och diskutera olika etiska problemområden, diskutera dessa och spela in ert samtal.
Ni kommer senare att få möta andra grupper och lyssna på deras samtal, samt utbyta tankar kring de problem ni tar upp.
Etiska problemområden
Vad tror du att anhängare av pliktetik, konsekvensetik och sinnelagsetik säger om dessa ämnen, om vad som är rätt och fel?
Förklara hur ni tänker.
Ge exempel.
Försök att vrida och vända på problemet, se det ur olika perspektiv.
Förklara hur ni tänker.
Ge exempel.
Försök att vrida och vända på problemet, se det ur olika perspektiv.