tisdag 5 november 2019

Måste Gitt





Mål för arbetet
Förstå och kunna resonera kring begreppen socioekonomisk bakgrund, segregation och integration

Centrala begrepp
Socioekonomisk bakgrund, segregation och integration

Svåra ord:
segregation, integration, skildring, oskrivna lagar, normer, regler, lagar, etnicitet, grupp, grupptryck, socioekonomi
Måste gitt skildrar en frontalkrock mellan två världar som ryms i en och samma stad: hur den unga, småkriminella killen Metin från orten plötsligt ges tillträde till de fina kulturkretsarna i innerstaden. Kontrasterna mellan världarna är stora och Metin slits mellan sin lojalitet med kompisgänget hemma i Jordbro och drömmen om att ta sig därifrån genom att komma in på scenhögskolan eller ge ut en ”riktig” bok.

Arbetets upplägg/planering
Arbetet med denna film delas upp i tre delar.
  1. Se filmen
  2. Arbeta med Filmanalys, del 1
  3. Arbeta med Filmanalys, del 2
  4. Se intervjun med Can Demirtas och skriv ned dina tankar kring språkets betydelse för människors liv.
  5. Vi kommer parallellt med det individuella uppgifterna ha gemensamma diskussioner kring filmens tema och de samhällsfrågor som berörs.

Filmanalys, del 1

Skilda världar
Personerna i filmen lever på många sätt i skilda världar. Besvara frågorna här nedanför. Sträva efter att skriva en sammanhängande text när du besvarar dem, snarare än att svara i punktform.
Miljön
Hur skildras Metins vardag i Jordbro? Vilka ingår i hans familj? Vad heter de? Hur lever de? Vilken musik lyssnar de på? Hur klär de sig? Vad äter och dricker de? Hur ser det ut i lägenheten och närområdet? Hur är stämningen mellan familjemedlemmarna?
Människorna
Hur skildras människorna och miljöerna som Metin möter i innerstan? Vilka är de? Vad heter de? Hur lever de? Vilken musik lyssnar de på? Hur klär de sig? Vad äter och dricker de? Hur ser förlagskontoret och lägenheterna ut? Hur uppträder de mot varandra och mot Metin?
Andra skillnader
Många gånger i filmen får vi se Metin förflytta sig, via pendeltåg eller bil, mellan Jordbro och innerstan. Det är så kallade transportsträckor som man ofta klipper bort i film eftersom de inte brukar tillföra så mycket till berättelsen. Varför tror du att filmskaparna i det här fallet ändå väljer att skildra dessa resor? Vad tänker Metin på i baksätet i bilen eller på pendeltåget – och hur vet vi det?

Filmanalys, del 2

Segregation i Stockholm och i Varberg
Stockholm är, liksom andra svenska storstäder, en segregerad stad. Forskning visar dessutom att segregationen ökar och att andelen som tjänar allra mest ökar i innerstaden på bekostnad av de som tjänar minst. De fattiga trängs allt längre ut i ytterförorterna, såsom Jordbro där Metin bor. Roger Andersson, som är professor i kulturgeografi på Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet, menar att den ökande segregationen beror på flera faktorer:

  • Att de redan rika blir rikare och de redan fattiga blir fattigare.
  • Att välfärdsutbudet, såsom skolor, sjukvård och äldrevård, har förändrats.
  • Att bostadsmarknaden i allt högre grad styrs av privata intressen i stället för offentliga.
  • Att andelen hyreslägenheter blir allt mindre.



a) Hur ser det ut där du bor? Är det en segregerad kommun? 

b) Vad kan vi göra för att minska segregationen i en stad? Fundera gärna på stadsplanering, kultursatsningar och politiska åtgärder men också på vad medborgarna kan göra för att bidra till minskad segregation i vardagen.

Bedömning

Följande tittar vi på när vi bedömer din text:


-Hur du förmedlar dina tankar kring ämnet. 


-Huruvida din text följer skriftspråkets normer. 


-Hur du anpassar ditt språk efter uppgiftens syfte.


Nivåer


100 - Uppgiften genomförd men inget eller ett enkelt resonemang

200 - ett enkelt eller förhållandevis utvecklat resonemang

300 - ett väl utvecklat resonemang




Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...