måndag 22 augusti 2022

Argumenterande texter



Centralt innehåll:

-Texters syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.

-Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter

med inslag av argumentation.


Syfte/Mål:

Vad ska eleverna kunna?

Identifiera en fråga/problem

Formulera en tes

Argumentera för den

Bemöta verkliga eller möjliga motargument

Bearbeta en text utifrån respons


1. Läsa och analysera andras argumenterande texter.


Uppgifter till artikeln om arbetsmiljön i skolan.


1. Läs om genren och diskutera dess typiska drag


2. Läs artikel om arbetsmiljön i skolan.


3. Gör uppgift 1-6


4. Diskussionsfrågor gemensamt.












Uppgifter till artikel om köttproduktion

1. Läs artikeln
2. Gör uppgifterna: Textfrågor, Läsa mellan raderna, Utanför texten




Uppgifter till artikel om funktionshindrade, jobb och sysselsättning

Läs texten och gör uppgifterna som finns på sista sidan.






2. Skriva en egen argumenterande text.

Vilken är din hjärtefråga och vad tycker de politiska partierna om den?

Så småningom kommer du att få skriva en argumenterande text tillsammans med en klasskompis och
idag börjar förberedelserna för detta på riktigt.

Vilken är din hjärtefråga, alltså den du tycker är allra viktigast för att få ett bra samhälle?
Är det miljön, arbetslivet, utbildning, lag och ordning eller något annat?

Fundera kring detta och undersök vad de olika riksdagspartierna tycker om frågan. Googla, läs och
analysera, diskutera med en klasskompis och gör egna anteckningar.

Förslag på ämnen
Dessa ämnen fick ni möta under er "racerdebatt" på SO. Välj gärna något av dem att skriva om.
Ta ställning och presentera era åsikter i frågan:

Förbjud aborter


Ta bort betygen


Inför dödsstraff


Mer reklam i TV


Inför republik


Gör revolution i samhället


Mer kärnkraft


Hela barnbidraget till barnen


Kortare skoldagar


Mer idrott på schemat


Färre lovdagar


Föräldraledigt för tonårsföräldrar


Betala för skolböcker


Film på schemat


Gratis lokaltrafik


Fler fritidsgårdar


Gratis hundbajspåsar till alla hundägare


Högre skatt på godis och läsk


Förbud mot energidrycker


Fram för ekologiskt jordbruk


Slopa alla förbud mot mobiltelefoner


Stoppa medicinska djurförsök


Stäng alla djurparker


Stoppa rovdjursjakten



Arbetsgång/Checklista


1 Varför är detta problem viktigt?


2 Hur har problemet uppstått, orsaker?


3 Vad händer om problemet inte upphör? Konsekvenser om det får fortsätta?


4 Hur har du kommit i kontakt med problemet? Hur har du blivit berörd?


5 Vilka lösningar på problemet finns?


6 Responsgrupper: Träffa annat arbetspar/arbetsgrupp


Hjälp varandra med argument och motargument


7 Behöver du ta reda på mer fakta?


8 Skriv ett utkast.


9 Respons, av klasskompisar


10 Bearbeta innehåll först och språk sedan.


11 Skriv rent.


12 “Finlir” som rubriker, spalter och ingress allra sist.






Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...