Centralt innehåll:
-Texters syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
-Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter
med inslag av argumentation.
Syfte/Mål:
Vad ska eleverna kunna?
Identifiera en fråga/problem
Formulera en tes
Argumentera för den
Bemöta verkliga eller möjliga motargument
Bearbeta en text utifrån respons
1. Läsa och analysera andras argumenterande texter.
Uppgifter till artikeln om arbetsmiljön i skolan.
1. Läs om genren och diskutera dess typiska drag
Förbjud aborter
Ta bort betygen
Inför dödsstraff
Mer reklam i TV
Inför republik
Gör revolution i samhället
Mer kärnkraft
Hela barnbidraget till barnen
Kortare skoldagar
Mer idrott på schemat
Färre lovdagar
Föräldraledigt för tonårsföräldrar
Betala för skolböcker
Film på schemat
Gratis lokaltrafik
Fler fritidsgårdar
Gratis hundbajspåsar till alla hundägare
Högre skatt på godis och läsk
Förbud mot energidrycker
Fram för ekologiskt jordbruk
Slopa alla förbud mot mobiltelefoner
Stoppa medicinska djurförsök
Stäng alla djurparker
Stoppa rovdjursjakten
Arbetsgång/Checklista
1 Varför är detta problem viktigt?
2 Hur har problemet uppstått, orsaker?
3 Vad händer om problemet inte upphör? Konsekvenser om det får fortsätta?
4 Hur har du kommit i kontakt med problemet? Hur har du blivit berörd?
5 Vilka lösningar på problemet finns?
6 Responsgrupper: Träffa annat arbetspar/arbetsgrupp
Hjälp varandra med argument och motargument
7 Behöver du ta reda på mer fakta?
8 Skriv ett utkast.
9 Respons, av klasskompisar
10 Bearbeta innehåll först och språk sedan.
11 Skriv rent.
12 “Finlir” som rubriker, spalter och ingress allra sist.