Antiken:
Mål:
Känna till antikens, och dess historia och betydelse för vår tid
Kunna känna till och föra grundläggande resonemang kring livet under denna tid, hur samhället var och hur det var för de individuella människorna.
Kunna göra enkla jämförelser mellan antikens kulturer och mellan antiken och dagens samhälle.
Känna till och kunna använda viktiga begrepp kopplade till arbetsområdet.
Grundläggande frågor att ha koll på:
Hur skaffade man mat och andra varor?
Hur styrdes samhället?
Viktiga yrken?
Vad hade man för religion?
Vad hade man för skriftspråk?
Hur har detta samhälle påverkat oss idag? (ex. ekonomi, juridik, arkitektur, vetenskap, konst, dramatik, lyrik osv)
Känner du till några viktiga personer?
Hur kan vi veta något om hur det var då?
Har du koll på grundkursernas frågor?
Användbara begrepp för respektive kultur/rike
Mesopotamien/Egypten
högkultur, civilisation, jordbruk, bevattning, specialisering/yrken, överskott, handel, skriftspråk, rike, imperier, städer, vetenskap, astronomi, mumier, balsamering, religion, läkekonst, samarbete, samhällsklasser
Grekland
stadsstat, Akropolis, polis, samhällspyramid/samhällsklasser, kultur, kulturarv, demokrati, politik, filosofi, idrott, teater, folkförsamling, Hellas, migration, legend, myt, socialt, ekonomi, religion, (heloter)
Rom
akvedukt, gladiator, kejsare, konsul, republik, senaten, monarki, kejsardöme, rättsväsen, plebejer, patricier
Grundkurser