måndag 31 januari 2022

Upptäckare

 


Detta ska du ha koll på vid arbetsområdets slut.



Ungefär när började europeerna ge sig ut på sina upptäcktsresor?

Varför gav man sig av?

Vad vad det som gjorde det möjligt att ge sig iväg på dessa resor?

Man brukar säga att det egentligen är fel att kalla det för upptäckter. Varför?

Hur påverkades de platser man reste till och människorna där?

Hur påverkades samhället i Europa av dessa resor?



  1. Arbete med upptäckare



-Läs texten "Upptäckare" som finns på Classroom och besvara uppgifterna som hör till den.


-Välj en av upptäckarna som du vill jobba mer med. Sök information om personen på nätet och resorna som gjordes. Skriv ned det du hittar.


-Fyll i rutten(hur resan gick) på kartan.


-Använd Google Earth för att se hur platserna ser ut idag.


Exempel på platser där du kan hitta information om din upptäckare:

http://www.ungafakta.se/segelsjofart/upptackter/

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/de-stora-upptackternas-tid#

https://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida




  1. Du som en del av besättningen



-Berätta om vem du är, och vad som fick dig att ge dig av på denna resa.

-Läs och lär dig om den resa du var med på och vilka platser som besöks.

-Rita en bild av “dig själv”.

-Rita en bild av båten du åkte med.



  1. Den första landstigningen


Läs mer om den resa din person var med på. 

Skriv och berätta om den första platsen ni besökte på vägen. 

Det är okej att blanda fantasi och verklighet men det är viktigt att ha koll på vilken väg verklighetens resa gick.


4. Loggbok


Skriv och berätta om de övriga platserna ni besöker under resan.

Vad händer där?

Hur ser det ut?

Hur var resan dit?



Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...