Svenska lyriker
Kapitel 1
Bakgrund:
Läs Svenska för dig s.117-118
Läs “I rörelse”
Analysera dikten (modell för diktanalys)
Se “Hej Litteraturen!”
– Den svenska poesin (sli.se) 00.00 – 13.13)
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=U101941-01
Karin Boyes dikt “I rörelse” inspirerade det svenska herrlandslaget i fotboll till att nå nya höjder i VM 1994. Dikten ruskade om dem och fick dem att tänka på ett nytt sätt.
Berätta för varandra om någon dikt, roman eller film som fått er att tänka i nya banor? Kan ni komma på någon person som skulle behöva inspiration till att tänka nytt? Vem då och varför?
Diskutera vidare
1. ”Dikter är som o-utblandad saft” säger programledaren Rebecca Vinterbarn Elg i
programmet. Vad menar hon med det?
Edit Södergran
Analysera dikten (modell för diktanalys)
Sten Selander
Spela kula
”Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.
Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.
Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.
Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.
Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.
Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.
Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.
Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var.
Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.
Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.”
Analysera dikten.
“Vad innebär diktens sista strof?” “Man kan inte lämna kulor igen och trösta pojkar, som stelnat till män”
Del 2
Intro:
Strövtåg i hembygden Gustav Fröding
Uppgift
Läs några låttexter eller lyssna på några låtar som ni gillar. Försök upptäcka rim, nästan-rim, anaforer och allitterationer. Ge exempel på dessa. Diskutera vad ni gillar bäst eller fungerar bäst.
Del 3
1. Gör som programledaren Rebecca Vinterbarn Elg – mobiltelefonspoesi. Välj ett SMS ur din in- eller utkorg och läs det som om det vore en dikt. Gå vidare och välj ett nytt SMS. Skriv av alla orden. Klipp sedan ut dem, blanda dem ordentligt och ordna om dem så att det blir en dikt!
2. “Rädsla, glädje, förväntan och sorg”. Skriv en dikt där samtliga ord ingår. Läs upp dem för varandra och jämför.
3. Välj en av följande känslor; melankoli, upprymdhet, förväntan, ängslan, inbilskhet. Gå sedan runt i skolans lokaler i tio minuter och försök att se på omgivningen och det som händer utifrån denna känsla.
Skriv ned dina upplevelser i form av en dikt.