torsdag 13 augusti 2020

Lag och rätt, mål

 

Lag och rätt: Mål och innehåll

Att kunna om några om några veckor:

Hur går en rättegång till?

Hur blir nya lagar till?
Varför har vi straff?

Kriminalvårdens uppgifter, samt vad man vill uppnå med dess verksamhet?
Hur har straff och tanken bakom dem förändrats genom historien?

Varför blir människor kriminella/Varför äger brott rum?

Rättssäkerhet, varför är det viktigt att man kan lita på vårt rättssystem?

Hur påverkar kriminaliteten människan, familjen och samhället?

Några viktiga begrepp att kunna förstå och förklara:

normer, lagar och regler

straffmyndig, brottsrubricering, påföljd, böter, fängelse, samhällstjänst, villkorlig dom, skyddstillsyn, skadestånd

förundersökning, gripen, anhållen, häktad, åtalad, rättegång, dom

domare, åklagare, målsägarbiträde, målsägare, tilltalad, försvarsadvokat, vittne, tingsnotarie, nämndemän

allemansrätten, mänskliga rättigheter, barnkonventionen

Lektionsinnehåll

Intro

Vad vet vi idag?

Diskussion utifrån bild.(Justitia)

Ordning och reda: Lagar, regler och normer

Begreppsträning

Begreppsförståelse (spel/bildspel)
(lagar, regler, demokrati, straffmyndig, mened)

Från brott till påföljd

Rättegång (Evas superkoll mm.)

Vad händer mellan brott och påföljd?

(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång
advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)

Olika brott och påföljder

Påföljder s 115-118. Utkik

Lilla aktuellt på rättegång (länk), Rättegångsskolan
“Ungdomar och brott” (Misshandel sli.se)

Grundkursen

Arbeta med grundkursen

Genomgång av grundkursen.

Film

Internettrakasserier (länk) och diskussion

Arbete med texter

Utkik

Läs 102 – 104, svara på frågorna på sid 104
Läs 105 – 118
Läs 120 – 121, svara på frågorna på sid 121

Genomgång av frågorna.

Filmskapande

Egen film/händelse (tänk på att använda relevanta begrepp)

Filmen bör vara max fem minuter och presentera brott,rättegång, påföljd/straff
Se filmerna. Diskutera.

Begreppsträning

Bildspel/ (Gör ett eget bildspel av begreppen, Keynote)

Begreppskahoot

Straff/påföljd

-Entryticket – Varför har vi straff? (Skriv på Showbie)

-filmsnutt- “Straff – fängelse, samhällstjänst, kriminalvård”

– Se ur olika perspektiv (s119).
Skadeståndsskyldig i unga år. Diskussion kring frågorna.

Exitticket

Varför har vi straff?

Varför begår människor brott?

Varför straff?

Film

“Fängelset- en film om kriminalvården” Diskutera fördelar/nackdelar

“Brott” – fyra korta filmer om brott (Ramp – höjdare) (sli.se)
(Mobbing – Stöld -Våldtäkt – Rån) Brottsofferjouren

– Sabbet i vardagen

Begreppsträning

Begreppsförståelse (repetition)

Civil olydnad

Civil olydnad s104 i Utkik(EPA)

Rättssäkerhet

Människor för ändring – film/Ur.se “Häxor – rättssäkerhet”
UR.se Häxor-rättsäkerhet

Redovisning av dina kunskaper:

Muntligt och skriftligt

Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...