tisdag 1 oktober 2019

Att leva vid floden

Att leva vid floden

Under arbetet med denna uppgift kommer du att bli tilldelad en flod som du ska arbeta med. Lite längre ned hittar du information om vad som ska finnas med i din presentation.

Hur ska du redovisa detta?
 
Del 1
 
Använd exempelvis Keynote för att skapa din presentation som ska innehålla både text och bild.
 
Använd kartboken och exempelvis wikipedia för att hitta geografiska fakta som du behöver
 
Använd Google Earth för att hitta bilder av din flod och lägg in dessa i din presentation.

Del 2

Eget resonemang, max 200 ord.
 

Del 1: Presentation av floden

Gör en "flodresa" med Google Earth och/eller  kartboken/tematiska och topografiska kartor.
 

Minst 13 bilder/fotografera och gör ett bildspel

Skriv en kort presentation till varje bild som förklarar vad det är man ser på bilden.

 

Här nedanför hittar du exempel på natur- och kulturgeografiska fenomen som man kan hitta längs en flod


Visa bilder med exempel på naturgeografi vid floden: 

mynning

delta

sedimentering

biflod

källa

meander/meandrande flod

korvsjö(om det finns)

erosion

växtlighet

 

Visa bilder med exempel på kulturgeografi/infrastruktur:

 

dammar

byggnader

industrier

bevattningsanläggningar

odlingar(vad odlas?)

kanaler

järnvägar

vägar


Del 2: Eget resonemang (Denna del gör vi tillsammans på tisdag)

Eget resonemang och jämförelse, max 200 ord

Använd nu den information du fått fram i arbetet med din presentation av floden och resonera kring hur det är att leva vid en flod. Du kan antingen lämna in ditt resonemang separat på Showbie eller som en del i ditt bildspel.
 
a) Varför växer stora samhällen och kulturer fram vid vissa floder? /Vad är det som gör det bra att leva där.
b) Vilka svårigheter/utmaningar kan livet vid floden innebära?
c) Jämför människors möjligheter vid din flod och vid Amazonfloden.
 

Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...