torsdag 19 september 2019

En bättre värld

En bättre värld

https://i1.wp.com/i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/160525133401-paraisopolis-rugby-para-todos-exlarge-169.jpg
Detta ska du kunna om några veckor
Kunna föra resonemang kring följande frågor:

Var i världen ligger de rikaste respektive de fattigaste länderna?

Vilka tänkbara orsaker finns det till fattigdom? Hur kan man beskriva förhållandena i de fattigaste länderna?

Vad kan vi i världens rikaste länder göra för insatser för att medverka till en positiv förändring i de minst utvecklande länderna?

Vad finns det för samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser?

Varför är fattiga länder mer sårbara än rika för naturkatastrofer och dess effekter?

Vad krävs för att få en hållbar utveckling till stånd?

Nyckelbegrepp
hållbar utveckling (socialt, ekonomiskt och ekologiskt), vattenbrist, växthuseffekten/global uppvärmning, naturresurser, resursfördelning, befolkningstillväxt, ekologiskt fotavtryck, sårbara platser, infrastruktur, mikrokrediter, utbildning

Andra användbara begrepp
kostnader, löner, global, handel,  klimat, odling, transporter, levnadsstandard, torka, icke förnybara energikällor/förnybara energikällor, fossila bränslen, korruption, HDI, BNP, MUL-länder, kolonier, bistånd, demografiska transitionen, mortalitet, nativitet, fattigdomsbekämpning, absolut fattigdom, extrem fattigdom, frihandel, WTO, milleniemålen, Världsban


 
Så här arbetar vi
Repetera gärna grundkunskaper
Gemensamma genomgångar
Gruppövningar och diskussioner
Frågestunder
Film
Avstämningar/bedömningsuppgifter under arbetets gång.
Egen fördjupning, jämförelse mellan länder/områden.

Arbetsuppgifter

 
 
 
 

 

Geografiska grundkunskaper 7-9

Intro Rita världskartan på "fri hand" (A3) Moment 1 Öva Seterra ( länk till Seterra ) - Världsdelarna - Kan du de 70 största lände...